Omnichannel: wat is het en waarom is het belangrijk?

Omnichannel strategie

Veel retailers zien hun eigen webshop als een concurrent voor hun fysieke winkel. Maar je eigen webshop is geen concurrent. Sterker, het kan zelfs omgekeerd zijn.

Kennis maken?
Omnichannel strategie

Wat is omnichannel eigenlijk?

Omnichannel is de opvolger van Multichannel en Crosschannel. Dat zijn bekende marketingstrategieën uit de retailbranche. Ze draaien allemaal om het bereiken van je doelgroep, zowel B2B als B2C, via meerdere kanalen. Bij Omnichannel worden al de verschillende mediakanalen naadloos geïntegreerd. Op die manier krijgt de klant geen willekeurige of verschillende informatie, maar ziet hij je onderneming als één geheel op vlak van merk, product en bedrijf.

Wat zijn de troeven van omnichannel marketing?

Wat zijn de troeven van omnichannel marketing?

Omnichannel

Fysieke winkel en webshop versterken elkaar

Omnichannel maakt je klanten actiever en meer betrokken met je onderneming. Omdat je jouw doelgroepen eenzelfde klantervaring aanbiedt via alle verschillende kanalen die je inzet, bouw je een grotere klantloyaliteit op. Dankzij Omnichannel integreer je namelijk naadloos al jouw kanalen of touchpoints binnen één marketingstrategie. Winkel en online versterken daarbij elkaar.

Niet de winkel, maar de klant staat centraal

Anders gezegd, Omnichannel stelt de klant en niet de winkel centraal. De retailer biedt alle relevante kanalen aan en zorgt dat ze netjes op elkaar aansluiten. Vervolgens mag de klant zelf beslissen hoe hij die kanalen gebruikt om zijn individueel kooppad te ontwikkelen. Doordat iedere klant zijn eigen ideale kooppad uittekent, ontstaan vele verschillende scenario’s.

Gebruik van alle kanalen mogelijk

Binnen één aankoop kan de consument ieder kanaal gebruiken, zowel naast als zelfs binnen een ander kanaal. En dat alles met één beleving, één informatiebron, één prijsstelling, enzovoort.

Schat aan data beschikbaar

Als retailer beschikt je plots over een schat aan data over het online en offline aankoopgedrag van je klanten. Zo kan je gerichte aanbiedingen plaatsen op basis van hun persoonlijk aankoopgedrag. En gerichte aanbiedingen zijn veel waardevoller dan willekeurige aanbiedingen.

Omnichannel is een must have

Omnichannel wijzigt het toekomstige retaillandschap aan een snel en efficiënt tempo. Wij moeten daarom onze ogen openhouden voor deze nieuwe marketingstrategie. Voor retailers vormt Omnichannel gewoonweg een must have.

Wat is het verschil tussen multichannel en crosschannel?

Wat is het verschil met multichannel en crosschannel?

Omnichannel

Multichannel, Crosschannel en Omnichannel zijn drie gekende begrippen in de retailbranche. Maar wat betekenen ze? En nog belangrijker: wat zijn de verschillen?

Singlechannel

De basis van Multichannel, Crosschannel en Omnichannel ligt bij de traditionele winkelier. Die doet aan Singlechannel, doordat hij de consument via slechts één kanaal bedient. Dat ene kanaal is vaak een fysieke winkel.

Multichannel

Multichannel bedient de consument via meerdere kanalen. Die kanalen, vaak een fysieke en online winkel, zijn niet op elkaar afgestemd. De kanalen kunnen daarom verschillen in prijs en klantenservice.

Crosschannel

Bij Crosschannel worden de verschillende kanalen op uniforme wijze behandeld. De verkoopkanalen lopen dus georganiseerd door elkaar.

Omnichannel

Dankzij Omnichannel kan de consument alle kanalen door elkaar gebruiken. Er ontstaat een volledig transparant proces.

Hoe kom ik tot een omnichannel strategie?

Hoe kom ik tot een omnichannel strategie?

Omnichannel

Een Omnichannel strategie uitwerken, is niet vanzelfsprekend.

Bedrijven die zich voornamelijk richten op online verkoop en startups in de online retail, komen makkelijker tot een Omnichannel strategie dan gevestigde bedrijven. Een Omnichannel strategie uitwerken, is niet vanzelfsprekend.

Wat doe ik met de prijzen? Hoe integreer ik mijn webshop binnen mijn winkel? Wat doe ik met mijn assortiment online en offline?

Maar geen paniek! Wij helpen je graag bij de herorganisatie van jouw bedrijfsmodel en de opbouw van jouw persoonlijke Omnichannel strategie. Zo zijn jij en je bedrijf weer klaar voor de toekomst. Wij hielpen reeds heel wat retailers met hun Omnichannel aanpak, fysieke winkel en online webshop. Het en-en-verhaal staat centraal in een globale strategie!

Contacteer ons

Een sterke omnichannel strategie is dé basis voor succes

Ontdek enkele omnichannel cases waarbij Strategus de strategie schreef, waarbij we de fysieke winkel en webshop naadloos integreren. Het team van Marketingpartner.be deed de operationele uitrol van het volledige plan.

BBB & B2C omnichannel

Omnichannel B2B & B2C agrarische sector

Machinepunt.be

De B2C webshop werd door de webbouwer bij de lancering totaal niet gelinkt aan het sterke merk dat Dekens Agri Technics reeds had opgebouwd in de B2B markt.

JokerShop

Geïntegreerde klantervaring

Jokershop Rijkevorsel

De klant had reeds enkele jaren een webshop die nauwelijks rendeerde. In 2015 startten was de nieuwe shop, waarbij we alle touchpoints met de klant op mekaar afstemden.

Omnichannel strategie voor Zet Limburg

Mooie synergie van winkel en webshop

Zet Diepenbeek

In 2018 leerden we Zet kennen. De webshop leverde geen leads op voor sales. Online bestellingen waren quasi onbestaand. Door sterke omnichannel brengen alle kanalen nu op.

Omnichannel binnen retailmanagement

Omnichannel binnen retailmanagment

Docent Campus Geel

Ik deel mijn omnichannel ervaring uit het veld aan de studenten van winkel- en retailmanagement bij Thomas More Geel. Omnichannel kennis voor de winkelmanagers van morgen.