Strategie
Veel retailers zien hun eigen webshop als een concurrent voor hun fysieke winkel. Maar je eigen webshop is geen concurrent. Sterker, het kan zelfs omgekeerd zijn.
Kennis maken?)
Veel retailers zien hun eigen webshop als een concurrent voor hun fysieke winkel. Maar je eigen webshop is geen concurrent. Sterker, het kan zelfs omgekeerd zijn.
Kennis maken?Omnichannel is de opvolger van Multichannel en Crosschannel. Dat zijn bekende marketingstrategieën uit de retailbranche. Ze draaien allemaal om het bereiken van je doelgroep, zowel B2B als B2C, via meerdere kanalen. Bij Omnichannel worden al de verschillende mediakanalen naadloos geïntegreerd. Op die manier krijgt de klant geen willekeurige of verschillende informatie, maar ziet hij je onderneming als één geheel op vlak van merk, product en bedrijf.
Strategie
Omnichannel maakt je klanten actiever en meer betrokken met je onderneming. Omdat je jouw doelgroepen eenzelfde klantervaring aanbiedt via alle verschillende kanalen die je inzet, bouw je een grotere klantloyaliteit op. Dankzij Omnichannel integreer je namelijk naadloos al jouw kanalen of touchpoints binnen één marketingstrategie. Winkel en online versterken daarbij elkaar.
Anders gezegd, Omnichannel stelt de klant en niet de winkel centraal. De retailer biedt alle relevante kanalen aan en zorgt dat ze netjes op elkaar aansluiten. Vervolgens mag de klant zelf beslissen hoe hij die kanalen gebruikt om zijn individueel kooppad te ontwikkelen. Doordat iedere klant zijn eigen ideale kooppad uittekent, ontstaan vele verschillende scenario’s.
Binnen één aankoop kan de consument ieder kanaal gebruiken, zowel naast als zelfs binnen een ander kanaal. En dat alles met één beleving, één informatiebron, één prijsstelling, enzovoort.
Als retailer beschikt je plots over een schat aan data over het online en offline aankoopgedrag van je klanten. Zo kan je gerichte aanbiedingen plaatsen op basis van hun persoonlijk aankoopgedrag. En gerichte aanbiedingen zijn veel waardevoller dan willekeurige aanbiedingen.
Omnichannel wijzigt het toekomstige retaillandschap aan een snel en efficiënt tempo. Wij moeten daarom onze ogen openhouden voor deze nieuwe marketingstrategie. Voor retailers vormt Omnichannel gewoonweg een must have.
Strategie
Multichannel, Crosschannel en Omnichannel zijn drie gekende begrippen in de retailbranche. Maar wat betekenen ze? En nog belangrijker: wat zijn de verschillen?
De basis van Multichannel, Crosschannel en Omnichannel ligt bij de traditionele winkelier. Die doet aan Singlechannel, doordat hij de consument via slechts één kanaal bedient. Dat ene kanaal is vaak een fysieke winkel.
Multichannel bedient de consument via meerdere kanalen. Die kanalen, vaak een fysieke en online winkel, zijn niet op elkaar afgestemd. De kanalen kunnen daarom verschillen in prijs en klantenservice.
Bij Crosschannel worden de verschillende kanalen op uniforme wijze behandeld. De verkoopkanalen lopen dus georganiseerd door elkaar.
Dankzij Omnichannel kan de consument alle kanalen door elkaar gebruiken. Er ontstaat een volledig transparant proces.
Strategie
Een Omnichannel strategie uitwerken, is niet vanzelfsprekend. Bedrijven die zich voornamelijk richten op online verkoop en startups in de online retail, komen makkelijker tot een Omnichannel strategie dan gevestigde bedrijven. Een Omnichannel strategie uitwerken, is niet vanzelfsprekend.
Wat doe ik met de prijzen? Hoe integreer ik mijn webshop binnen mijn winkel? Wat doe ik met mijn assortiment online en offline?
Maar geen paniek! Wij helpen je graag bij de herorganisatie van jouw bedrijfsmodel en de opbouw van jouw persoonlijke Omnichannel strategie. Zo zijn jij en je bedrijf weer klaar voor de toekomst. Wij hielpen reeds heel wat retailers met hun Omnichannel aanpak, fysieke winkel en online webshop. Het en-en-verhaal staat centraal in een globale strategie!